Veerdiensten Nieuwpoort en Oostende

Door Wilfried Vandaele op 26 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Sinds 1 oktober 2015 is de vaarregeling van de veerdienst in Nieuwpoort aangepast. De veerboten varen nu enkel nog uit in het weekend, op feestdagen en tijdens schoolvakanties. Nochtans werd de laatste jaren geïnvesteerd in nieuwe vaartuigen en de infrastructuur voor  het aanmeren en zit het aantal gebruikers opnieuw in de lift. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Wilfried Vandaele (N-VA) uit De Haan opvroeg bij minister van mobiliteit Ben Weyts.

De veerdienst in Nieuwpoort maakt deel uit van de fiets- en wandelroute van de kust, die doortoeristen en plaatselijke bewoners wordt gebruikt. Ook scholen gebruiken de veerdienst wanneer er zeeklassen georganiseerd worden. De eerste maanden van 2015 waren er ruim 10 000 gebruikers, in april steeg dat aantal tot 35 755  en 65 834 in augustus”, aldus Vandaele, “ Maar de kosten blijken te hoog voor het Vlaamse Gewest om ze alleen te dragen.”

Aan de uitbating van de veerdienst in Nieuwpoort hangt een jaarlijkse kostprijs van 301 300 euro, gebaseerd op de huidige, afgeslankte, vaarregeling. Om de vaarregeling eventueel opnieuw uit te breiden zal er gezocht moeten worden naar extra financiering. 

Wilfried Vandaele: “we stellen vast dat het aantal gebruikers op een gewone weekdag in Nieuwpoort schommelt tussen de 100 en 1300. Je kunt erover discussiëren of dat veel of weinig is. In ieder geval kan Vlaanderen de financiering alleen niet meer aan. In Oostende besloot de stad mee te betalen voor de veerdienst, in Nieuwpoort niet.”

Ter vergelijking: het aantal gebruikers in Oostende bedroeg in 2012  580 082, in 2013 560 905 en in 2014 543 798. In de maand augustus waren er telkens meer dan 100 000 gebruikers.  In 2015 schommelt  het aantal gebruikers op een gewone weekdag tussen de 650 en 2700.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is