Reclame-inkomsten VRT: plafond blijft

Door Wilfried Vandaele op 15 december 2016, over deze onderwerpen: Media, Openbare omroep

In een toespraak voor het zakenblad Trends liep VRT-baas Paul Lembrechts onlangs storm tegen de beperkingen die de VRT zijn opgelegd voor het innen van commerciële reclame-inkomsten. “Ongepast”, vindt Vlaams Parlementslid en mediaspecialist Wilfried Vandaele. “Als CEO van een bedrijf geef je niet openlijk kritiek op beslissingen van je aandeelhouders.”

“Nog geen jaar geleden werd een nieuwe beheersovereenkomst gesloten”, merkt Vandaele op. “En daarin staat het plafond van 72,8 miljoen reclame-inkomsten per jaar ingeschreven, waarvan er drie miljoen uit online reclame mag komen. Over een goed jaar wordt dat geëvalueerd.” In afwachting van die evaluatie wordt er niet aan dat plafond gesleuteld, bevestigde de bevoegde minister Sven Gatz (Open Vld).

Dure en overbodige initiatieven

Vandaele begrijpt niet dat de VRT voortdurend klaagt over te weinig middelen, maar tegelijk initiatieven neemt waar niemand op zit te wachten en die veel geld kosten. Hij noemde de nieuwe huisstijl en het nieuwe kanaal Ketnet Junior. Wat dat laatste betreft: ooit startte de VRT met Ketnet+, maar dat werd afgevoerd omdat men het beter vond online te werken. “Nu begint men opnieuw”, stelt Vandaele vast. “Terwijl dat andere ‘derde net’, OP12, toch ook geen succes werd en intussen is stopgezet. Ik vind het gekreun over een tekort aan middelen op de duur een beetje ongeloofwaardig en hoop dat onze openbare omroep zich op dat gebied zal herpakken.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is