U bent hier
Schipdonkkanaal: betere samenwerking havens en verbetering bestaande infrastructuur
Donderdagnamiddag vond in de commissie Openbare Werken en Mobiliteit van het Vlaams Parlement het slotdebat plaats over het Schipdonkkanaal. Dat de haven van Zeebrugge belangrijk is voor West-Vlaanderen en voor Vlaanderen, daar is iedereen het over eens. Er worden werken uitgevoerd om de haven beter te ontsluiten via de weg en het spoor. Wat het spoor betreft, treedt er wel vertraging op omdat de federale middelen dreigen op te drogen.
Het Schipdonkkanaal zou na verbreding schepen tot 4.500 ton kunnen verwerken. Het vervangen van transport over de weg door transport over het water, komt de luchtvervuiling ten goede. Er zijn ook negatieve gevolgen; voor het waardevolle landschap in Damme en omgeving en op de bewoning in Zomergem. Verder rijst de vraag of er wel voldoende water zal zijn om het kanaal te voeden. Ten slotte is er het financiële plaatje dat varieert van 600 miljoen euro tot 2 miljard euro.
Er moet een actualisatie van de Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse komen. De Vlaamse meerderheidspartijen CD&V, sp.a en N-VA kwamen vandaag tot de conclusie dat het Schipdonkkanaal er op korte termijn niet komt.