U bent hier
Online aanbod VRT verstoort de markt
“De website van de VRT vervalst met haar geschreven interviews de concurrentie. De regels mogen best wat duidelijker”, vindt Wilfried Vandaele, Vlaams Parlementslid en mediaspecialist van de N-VA. Hij wijst erop dat de openbare omroep behoorlijk wat middelen aan haar digitale poot besteedt, terwijl het aanbod gratis is. “Zo belet de VRT de andere media een betaalmodel op te zetten en dat verstoort de markt.”
Verscheidene krantenuitgevers toonden zich recent verbolgen over het steeds verder uitdijende online aanbod van de VRT. “Daarmee treedt de openbare omroep in concurrentie met de geschreven pers”, stelt Vandaele. “Het is allerminst onze bedoeling om de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT te vullen met allerhande precieze voorschriften en regeltjes. Evenwel lijkt het ons dat in deze discussie blijkbaar alleen een duidelijke richtlijn zal werken. Daarom denken wij dat het zinvol is om de regels rond de online activiteiten van de VRT in de nieuwe beheersovereenkomst wat strakker te formuleren.”
Klemtoon op beeld
De huidige beheersovereenkomst met de VRT bepaalt uitdrukkelijk dat het aanbod op de VRT-websites wordt gebracht in tekst, beeld en geluid met een focus op beeld. Voor de N-VA is die ‘focus op beeld’ een belangrijke nuance. “Onze partij is van mening dat de openbare omroep aanwezig moet zijn op internet. Anders kan die niet langer relevant zijn en geen minimumgarantie meer bieden op nieuws en informatie. Maar wij hebben wel steeds uitdrukkelijk gesteld dat het uitgeschreven materiaal eerder ondergeschikt hoort te zijn aan het audiovisuele materiaal, om het fragiele evenwicht in ons media-ecosysteem niet in het gedrang te brengen.”
Alle web- en mobiele toepassingen van de VRT samen kostten in 2013 ruim 22 miljoen euro. Daarvan ging 6,5 miljoen naar Deredactie.be, 3,5 miljoen naar Cobra.be en 3 miljoen naar Sporza.be.